Persoonlijke aandacht
Aeres VMBO Velp is een groen en creatief vmbo met brede uitstroommogelijkheden. Je voelt je door persoonlijke begeleiding en aandacht gauw thuis bij Aeres VMBO Velp.
Onderbouw
In leerjaar 1 en 2, in de heterogene brugklassen, volg je behalve vakken zoals Nederlands, Engels, wiskunde en biologie, ook een orièˆntatie op zogenaamde groene vakken. Aan het eind van het tweede leerjaar wordt duidelijk of je verder gaat met de basisberoepsgerichte leerweg, de kaderberoepsgerichte leerweg of de gemengde leerweg. De gemengde leerweg kun je eventueel afsluiten met het diploma theoretische leerweg (mavo).
Aeres Extravakken
Als eerstejaars leerling kies je uit meerdere Aeres Extravakken; Beeld & Geluid, Paard, Outdoor of Creatief. Dit Aeres Extravak wordt alleen in klas 1 aangeboden.
Bovenbouw
In leerjaar 3 begint het examenprogramma. Je doet altijd examen in Nederlands, Engels, wiskunde en een verplichte keuze uit biologie en natuurkunde/scheikunde. Afhankelijk van je leerweg, doe je ook examen in andere vakken. Daarbij hoort ook een groen praktijkvak. Lees alles over de keuzevakken in de bovenbouw.
Leerlingen die een extra theorievak volgen en afsluiten in de bovenbouw van de Gemengde Leerweg hebben het recht om drempelloos over te stappen naar een havo-4 op een andere school.
Stage lopen
In het vmbo ga je in klas 4 ook stage lopen bij een werkgever en dat is een aantal weken lang voor één dag per week.
Na je diploma
De meeste leerlingen kiezen voor een vervolgopleiding in het mbo. Het mbo-groen is een goede en logische keuze. Maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor vervolgopleidingen in de administratie, techniek, economie en verzorging. Vandaar dat we spreken van een brede uitstroom.
De leerlingenraad
Samen met de leerlingen zijn we verantwoordelijk voor de sfeer bij ons op school. We weten dat leerlingen naast het volgen van lessen met veel goede ideeën rondlopen, veel energie hebben en een sterke eigen mening kunnen laten zien. Onze leerlingen kunnen fantastisch samenwerken, zodra zij worden geholpen met ‘het zelf te doen’. Bijvoorbeeld bij het organiseren van leuke schoolactiviteiten en het laten horen van hun ideeën. Onze leerlingen denken vaak aan dingen waar docenten niet zo snel aan denken. We vinden het belangrijk om te luisteren naar de ideeën van onze leerlingen. De leerlingen raken op deze manier meer betrokken bij onze school. We komen om de 3 weken samen voor een vergadering en per periode overleggen we één keer met de schoolleiding. In de leerlingenraad is er plek voor leuke ideeën!