Uitwisseling Turkije: van compost tot cultuur

Date

Derdejaarsstudenten Jesse, Daan en Jorrit vertellen over hun ervaringen met de opleiding Vakexpert Plant & Business, de rol van het bedrijfsleven in hun opleiding en hun eindstage bij Waterman Onions. Alle drie komen ze van een akkerbouwbedrijf en hebben daardoor al veel ervaring in de agrarische sector, wat hen heeft geholpen bij hun keuze voor deze opleiding.""Praktijk, theorie en zelfstandigheid maken deze opleiding waardevol!" – Jesse

Zo ziet de opleiding Vakexpert Plant & Business eruit

De opleiding bestaat uit drie leerjaren waarin je zowel theorie leert als praktijkervaring opdoet. "In het eerste jaar leer je de basis en bezoek je agrarische bedrijven om te zien hoe het er in de praktijk aan toe gaat," zegt Daan. Het eerste jaar is een goed vervolg op de ‘middelbare school’, met veel theorie.

Het tweede jaar richt zich meer op akkerbouw, gewasbescherming, bodemkunde en techniek. Verder doe je in dit jaar veel agrarische bedrijfsbezoeken, bijvoorbeeld bij bedrijven als Waterman Onions, Agrico en Tolsma Grisnich. "We leerden van alles over uienverwerking, aardappelbewaring en gewassen telen," vertelt Jorrit. "We bezochten bijvoorbeeld Tolsma Grisnich in Emmeloord, een bedrijf dat zich richt op de bouw van (koel)bewaringen. Daar leerden we veel over de techniek achter bewaartechnieken."

In het tweede jaar werkten we aan een project genaamd SLO, waarbij twee MBO-studenten samenwerkten met één HBO-student. We kregen een vraagstuk van een bedrijf dat we moesten oplossen. Het was leerzaam, omdat we zelf de beste oplossing moesten bedenken en uitwerken. We werkten samen met een HAS-student, die ons hielp met het schrijven van het verslag. Dit project was waardevol, omdat HAS-studenten ook veel van MBO-studenten kunnen leren, bijvoorbeeld hoe je praktische vraagstukken efficiënt aanpakt.

Duurzaamheid

Het thema van de week was duurzaamheid. Samen werkten de leerlingen aan opdrachten zoals het maken van een digitaal productpaspoort en het verminderen van afval door het hergebruiken en recyclen van materialen. Een van de hoogtepunten was een bezoek aan de grootste afvalverwerker van het Europese continent, waar ze leerden hoe energie uit afval wordt opgewekt. Daarnaast maakten ze zeep van afvalproducten en leerden ze hoe je organisch afval verwerkt tot compost, dat als voeding voor planten dient.

Geweldige gastvrijheid

De Turkse cultuur maakte indruk. "Turken zijn super gastvrij," vertellen de leerlingen. "Het was heel fijn en gezellig bij de Turkse families thuis." Ook het eten werd gewaardeerd, ondanks dat het altijd teveel was. "Het eten is (meestal) super lekker, maar ze blijven je bord maar volscheppen." De jongens hebben een goede band opgebouwd met de Turkse leerlingen en wten zeker dat ze nog eens terug willen. "We hadden wel langer willen blijven, er is zoveel te zien! We hebben afgesproken om terug te komen als we 20 zijn."

Na een week vol nieuwe indrukken, ervaringen en vriendschappen keerden de leerlingen en docenten terug naar Sneek. Het project toont niet alleen de kracht van samenwerking, maar ook hoe onderwijs grenzen overstijgt. Op naar de volgende uitwisseling!