VMBO Nijkerk Twee lachende meisjes

Leerlingen Aeres VMBO Nijkerk organiseren activiteiten met bedrijfsleven

Date

Eind november werd een driegangenmenu met groenten uit de eigen Pluktuin van Aeres (V)MBO Nijkerk geserveerd aan ruim tachtig tafelgasten. Het pop-up-diner is één van de vele initiatieven die plaatsvinden vanuit Landgoed Luxool waar natuur, educatie en milieu samenkomen. De tafelversieringen waren afkomstig van de leerlingen bloem van Aeres VMBO Nijkerk, die daarmee alvast oefenden voor de Skills Talents wedstrijden.

Tachtig kaartjes tegen een prijs van 25 euro verkochten de leerlingen aan inwoners van Nijkerk. Het diner, een samenwerking tussen de opleidingen van Aeres (V)MBO Nijkerk, Accent, Corlaer college en citymarketing Lekker Nijkerk, is niet het enige initiatief dat de leerlingen organiseren. Ze hebben ook vrijwilligers en bewoners van zorgcentrum De Pol en medewerkers van de Rozelaar in het zonnetje gezet en van een smakelijke maaltijd met ingrediënten uit de Pluktuin voorzien. Dat gebeurde in het kader van de Dutch Agri Food Week tijdens het evenement ‘Voedsel het zal mij GEEN zorg zijn’.

Nominatie

Het evenement, dat onder begeleiding van de leerlingen op het terrein van de school plaatsvond, leverde uit 43 inzendingen een nominatie op voor de Impactprijs Groenonderwijs 2018. Directeur van Aeres (V)MBO Nijkerk Annette Vermaas: “Op 16 januari horen we of we gewonnen hebben. Als dat zo is, dan reikt de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit Carola Schouten een cheque uit van 2500 euro die we aan nieuwe activiteiten kunnen besteden.”

Hulp tijdens de vakanties

De Pluktuin maakt deel uit van Landgoed Luxool, een terrein bij de school van 2,5 hectare groot waar onder andere kippen en geiten rondlopen. “Daar mogen wat ons betreft zeker dieren bijkomen. Het schoolplein gaan we groener maken, het zijn nu te veel tegels en betonblokken”. Vermaas vertelt ook dat voor het onderhoud van de pluktuin nog extra handen nodig zijn. “Dat geldt vooral voor de schoolvakanties. De hulp van gepensioneerden kunnen we goed gebruiken, net als die van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.” Wat de school en de leerlingen betreft, gaan nog meer mensen profiteren van de producten die in de tuin worden verbouwd. “De docenten gaan daarom nog meer sturen op wat in de tuin geplant wordt, zodat we vaker driegangenmenu’s kunnen aanbieden bij verschillende activiteiten.”

Meer bloemen en planten

Het resultaat van de inspanningen van de leerlingen is op verschillende fronten zichtbaar. Zo waren de mbo-leerlingen betrokken bij het ontwerp en de aanleg van de Pluktuin. Plaatselijk ondernemer Arend Kleijer hielp mee en deelde zijn kennis met de leerlingen. Ook de gemeente is betrokken. Daar werd de Pluktuin als initiatief ingediend waarop de scholengemeenschap de faciliteiten ter beschikking stelde. Tijdens het jaarlijkse evenement NL Doet werd de tuin verder aangepakt en kwam zelfs een schuurtje op het terrein tot stand. Vermaas: “Achter de Pluktuin bevindt zich een sloot, die we willen laten meanderen. Dat zorgt voor meer diversiteit aan bloemen en planten. Opnieuw een interessante opdracht voor onze leerlingen in samenwerking met Plezier en Timmer” .

Die hebben interesse in de natuur en houden ervan om aan de slag te zijn. Koken, het onderhouden van een tuin, het verzorgen van dieren en bloemschikken zijn zomaar enkele voorbeelden van werkzaamheden die ze in hun volwassen leven graag blijven uitvoeren.

Food Academy Nijkerk

Komend schooljaar start Aeres de Food Academy Nijkerk (FAN), een samenwerking tussen food bedrijven uit de regio, de school en de gemeente Nijkerk. De FAN komt voort uit het initiatief van de gemeente om het Food Production Cluster Nijkerk meer op de kaart te zetten en aantrekkelijker te maken voor de bestaande en nieuwe bedrijven.

Ook interesse voor techniek

Behalve leerlingen met groene vingers en interesse in de Food speelt Aeres (V)MBO Nijkerk in op interesse van de leerlingen voor de wereld van techniek. Zo mag een aantal van hen bij het bedrijf Bronswerk aan de slag met een elektrische plasmaboog. “Onze faciliteiten zijn minder modern”, legt Vermaas uit. “Iedere week gaan leerlingen met hun docent naar dit bedrijf, waar ze laatst door middel van booglassen flessenopeners hebben gemaakt.” Met de samenwerking wordt de opleiding ontzorgd en mogen de vierdejaars leerlingen examen doen in het keuzevak, op de locatie van Bronswerk.

Auteur: Carline Klijn – van Best